ایتالیا؛ نگاهی به تاریخچه دستگاه اسپرسو

ایتالیایی ها لذت نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو را در قهوه خانه BAR با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنند. اسپرسو یکی از پرطرفدارترین روش‌ های تهیه‌ قهوه به حساب می‌آید. اما ایا می دانید که سازنده نخستین دستگاه قهوه اسپرسو یک ایتالیایی بود.

«آنجلو موریوندو»، 139 سال پیش نخستین دستگاه اسپرسوساز قهوه را در ایتالیا ثبت کرد. موریوندو در خانواده ای از  کارآفرینان متولد شد. وی همراه با برادر و پسرعمویش یک کارخانه معروف شکلات سازی را راه اندازی کرد. او همچنین مالک دو رستوران و قهوه خانه بزرگ در تورینو بود. وی متوجه شده بود که مشتریانش از زمان لازم برای دم کردن قهوه ناراضی بودند. به همین دلیل به فکر اختراع دستگاهی افتاد که بتواند با سرعت و به صورت همزمان چند فنجان قهوه را آماده کند.

به این ترتیب بود که موریوندو نخستین دستگاه اسپرسوی جهان را طراحی کرد. این دستگاه در نمایشگاه تورینو در سال 1884 میلادی در معرض دید عموم قرار گرفت.

پس از گذشت 17 سال از ثبت این دستگاه، «لوئیجی بتزرا»، مخترع دیگر ایتالیایی، دستگاه اسپرسو ساز کاملتری را ساخت. بتزرا با کمک یک کارافرین ایتالیایی به نام «دزیدئریو پاوونی» ساخت دستگاه اسپرسو را به یک حقیقت تبدیل کرد.  این دستگاه متعاقبا «لا پاوونی» نام گرفت.

امروزه تهیه‌ اسپرسو با دستگاه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های تهیه‌ اسپرسو در خانه به وسیله‌ قهوه جوش روگازی موکا است. معروف‌ترین برند تولیدکننده‌ موکا در جهان یک شرکت ایتالیایی به نام بیالتی Bialetti است. البته ایتالیایی ها ترجیح می دهند که قهوه را در کافه صرف کنند.

برای ایتالیایی ها نوشیدن قهوه در قهوه خانه به معنای وقفه ای کوتاه در کار و بهانه ای برای گپ زدن با دیگران است.

برای ایتالیایی ها نوشیدن قهوه در قهوه خانه به معنای وقفه ای کوتاه در کار و بهانه ای برای گپ زدن با دیگران است.

One thought on “ایتالیا؛ نگاهی به تاریخچه دستگاه اسپرسو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *