گوندولا، معروف ‌ترین قایق پارویی تفریحی در ونیز

رم، معصومی نژاد – گوندولا این قایق سنتی بلند و باریک که نامش با نام ونیز ایتالیا عجین شده در گذشته دور، برای جا به جایی افراد و بار استفاده می‌شد، ولی اکنون فقط برای سرگرمی و جا به جایی گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی قایق گوندولا این است که متقارن نیست و بخش چپ ان 24 سانتیمتر پهن‌تر از بخش راست ان است و همواره متمایل به چپ حرکت می‌کند.

قایق گوندولا در ونیز

یکی از شاخصه‌هایی که موجب شده است گوندولا با قایق­‌های دیگر تفاوت داشته باشد، شکل ظاهری آن است. این قایق‌ها تماماً از چوب ساخته شده­‌اند و یک کفی صاف دارند. گوندولاها دست ­‌ساز هستند. این قایق­‌ها یک پاروی چوبی بلند دارند که با آن، قایق را در آبراه‌ها و کانال های ونیز هدایت می‌کنند. با وجودیکه این قایق 11 متر طول و 600 کیلوگرم وزن دارد، اما هدایت کننده گوندولا که به ایتالیایی گوندولیئره گفته می شود می‌تواند با یک پاروی بلند به راحتی ان را به حرکت در بیاورد

گوندولا به یکی از ‌نماد های شهر ونیز ایتالیا تبدیل شده‌ است. بسیاری از گردشگرانی که به ونیز سفر می‌کنند، حداقل یک ‌بار گوندولا­سواری را در این شهر تجربه کرده اند.

در ونیز برای نیم ساعت قایق­‌سواری اختصاصی با گوندولا ؟باید 80 یورو پرداخت کنید. البته اگر بخواهید در شب قایق سوار شوید و یک گوندولای اختصاصی داشته باشید، باید 120 یورو بپردازید. اگر هم می‌خواهید زمان بیشتری با گوندولا به گشت‌­ و­گذار بپردازید، قبل از سوار­شدن باید با قایقران یعنی «گوندولیئره» در مورد قیمتش توافق کنید.