چت بات ChatGPT در ایتالیا تعلیق شد

رم، معصومی نژاد _ نهاد ناظر بر حفظ حریم خصوصی در ایتالیا برنامه هوش مصنوعی ChatGPT را به دلیل نقض حریم خصوصی در این کشور، به حالت تعلیق درآورد. جمع آوری غیرقانونی اطلاعات شخصی و نبود سیستم های تأیید سن کودکان، از جمله دلایل فیلتر شدن چت بات در ایتالیا اعلام شده است.

OpenAi شرکت آمریکایی توسعه دهنده چت جی پی تی است. این شرکت بر اساس درخواست مقامات ایتالیایی، دسترسی به این سرویس را در این کشور موقتا متوقف کرده است.

این نرم‌افزار هوش مصنوعی هر چند در سراسر جهان علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده، اما ابهاماتی را نیز برانگیخته است. به گفته نهاد ناظر ایتالیایی این نرم افزار به طور غیر قانونی جمع آوری داده های کاربران را آغاز کرده بود. این سامانه همچنین در مواردی داده ها را به طور نادرستی پردازش کرده بود.

کارشناسان بر این باورند که دیگر کشورهای اروپایی نیز به منظور حفاظت از حریم خصوصی شهروندان خود، از این تصمیم ایتالیا پیروی خواهند کرد.

OpenAI  در اتحادیه اروپا دفتری ندارد اما نماینده آن در منطقه اقتصادی اروپا  20 روز  فرصت دارد تا  اعلام کند چگونه می خواهد نحوه برنامه‌ریزی خود را با قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا منطبق کند. در غیر این صورت، شرکت آمریکایی مجبور خواهد شد تا  4 درصد  از درآمد جهانی خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کند. ایتالیا نخستین کشور اروپایی است که نرم افزار ChatGPT را مسدود کرده است.

به گفته شرکت توسعه دهنده آمریکایی، نرم افزار  ChatGPT رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای گفتگو (چت) است که می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به انسان کمک کند و در واقع جواب‌های مناسبی برای پرسش ها فراهم آورد.