بحران پناهجویان در ایتالیا؛ اعلام وضعیت اضطراری

رم، معصومی نژاد _ در پی افزایش چشمگیر تعداد پناهجویان و آوارگان در سواحل جنوب ایتالیا، وضعیت اضطراری ملی اعلام شد. دولت راستگرای ایتالیا برای مقابله با موج جدید ورود مهاجران غیر قانونی به این کشور، برای شش ماه وضعیت اضطراری اعلام کرد. در سه روز گذشته نزدیک به 4 هزار پناهجو با قایق وارد سواحل سیسیل و کالابریا شده اند. دولت ایتالیا، کمک فوری اتحادیه اروپا را خواستار شده است.

بر اساس گزارش وزارت کشور ایتالیا، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از 31 هزار پناهجو از مسیر دریای مدیترانه وارد این کشور شده اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی، چهار برابر افزایش نشان می دهد. دولت ایتالیا سیاست‌های سختگیرانه‌ای را علیه مهاجران در دستور کار قرار داده است.

آنتونیو تایانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا به اقدامات سازمان های امدادی در کمک به پناهجویان در دریای مدیترانه به شدت انتقاد کرد. وزیر خارجه ایتالیا، ناجیان دریایی پناهندگان را تاکسی‌های دریایی نامید. به گفته تایانی بخش قابل توجهی از هجوم پناهجویان به سواحل ایتالیا با کمک کشتی های امداد رسانان مستقل انجام می شود.

ماه گذشته یک قایق حامل پناهجویان در آب‌های این کشور غرق شد. این قایق 200 سرنشین داشت که 93 تن از آنان در این حادثه جان باختند.

.