از سرگیری فعالیت هوش مصنوعی ChatGPT در ایتالیا

رم، معصومی نژاد _ هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT) در ایتالیا بار دیگر فعال شد. یک ماه پیش نهاد ناظر بر حفظ حریم خصوصی در ایتالیا، فعالیت برنامه هوش مصنوعی ChatGPT را به دلیل نقض حریم خصوصی در این کشور، به حالت تعلیق درآورده بود. جمع آوری غیرقانونی اطلاعات شخصی و نبود سیستم های تأیید سن کودکان، از جمله دلایل توقف فعالیت چت پات در ایتالیا بود.

نهاد ناظر بر حفظ حریم خصوصی در ایتالیا اعلام کرد که OpenAi، شرکت آمریکایی که چت جی پی را مدیریت می کند در یادداشتی، متعهد به انجام درخواست های این نهاد شده است. ایتالیا تاکید دارد که سیستم های تأیید سن برای جلوگیری از دسترسی افراد زیر 13 سال به این سامانه فعال شود.

این نرم ‌افزار هوش مصنوعی، هر چند در سراسر جهان علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده، اما ابهاماتی را نیز برانگیخته است. به گفته نهاد ناظر ایتالیایی، این نرم افزار به طور غیر قانونی جمع آوری داده های کاربران را آغاز کرده بود. این سامانه همچنین در مواردی داده ها را به طور نادرستی پردازش کرده بود.

در همین حال دو هفته پیش کمیسیون حفاظت از داده اتحادیه اروپا نیز برای بررسی چت بات GPT یک کارگروه ویژه ایجاد کرد. این اقدام اولین گام در تنظیم قوانین واحد اروپایی در حیطه هوش مصنوعی محسوب می شود.

چت جی پی تی یک برنامه هوش مصنوعی با قابلیت ارائه سریع پاسخ‌های مکتوب به طیف وسیعی از پرسش ها است. به گفته شرکت آمریکایی OpenAi ، نرم افزار  ChatGPT رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای گفتگو (چت) است. این نرم افزار می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به انسان کمک کند و در واقع جواب‌های مناسبی برای پرسش ها فراهم آورد.